top of page


EXECUTIEVE FUNCTIES en werkhouding
Losse sessies
De kwaliteit van de werkhouding heeft alles te maken met de executieve functies van ons brein. Die heb je nodig om te denken en te handelen. Executieve functies zijn de regelfuncties van het brein. Denk daarbij aan het werkgeheugen, je aandacht richten, dat kunnen volhouden, kunnen beginnen aan een taak en je gedrag bijsturen. Allemaal heel belangrijke aspecten bij het kunnen werken in de klas.
​
Daarom is het aanleren van een goede, gestructureerde taakaanpak en werkhouding essentieel. Door uitleg, gesprekjes en spelletjes met betrekking tot de diverse executieve functies ontstaat bij het kind een stukje bewustwording. Het krijgt vervolgens tools middels een stappenplan hoe gedachten en werk te kunnen plannen en organiseren. Ik kijk hierbij naar wat het kind nodig heeft en leer hen te reflecteren op die werkhouding, zodat ze beter kunnen bijsturen. Afhankelijk van de leeftijd en hulpvraag wordt bepaald welke aanpak en materialen toe te passen.
​
De een heeft genoeg aan een aantal sessies waarbij we op bovenstaande wijze werken. Andere kinderen zijn gebaat bij het intensieve programma Beter bij de les. Een mengvorm is ook mogelijk.
Training Beter bij de les
Beter bij de les is een bewezen effectieve methode om de executieve vaardigheden te trainen die belangrijk zijn bij het leren. Kinderen trainen op actieve wijze het werkgeheugen en krijgen meer inzicht in hun leergedrag. Ik heb de trainersopleiding gevolgd (nov’23) en begeleid de leerling op school in een rustige ruimte buiten de klas. Ook de leerkracht wordt bij het proces betrokken waardoor deze eerder doelgericht kan ingrijpen en de juiste ondersteuning kan bieden in de klas.
​
Doelgroep
Beter bij de les is bedoeld voor kinderen van groep 5 t/m 8 (8 t/m 12 jaar) met zwakke executieve functies in het primair (reguliere, speciaal basis en speciaal) onderwijs. Beter Bij de Les richt zich ook op het ondersteunen van leerkrachten en ouders.
​
Doel
Het doel van Beter Bij de Les is om bovengenoemde executieve (regel)functies te verbeteren zodat het kind uiteindelijk minder ondersteuning van de leerkracht nodig heeft. Daarnaast krijgen de ouders en leerkracht meer inzicht in gedrag dat gerelateerd is aan executief functioneren en worden vaardigheden aangereikt zodat het kind ook thuis en in de klas gericht ondersteund wordt.
​
Aanpak
De Beter Bij de Les-training bestaat uit 25 individuele sessies waarbij wekelijks op 4 momenten op school getraind wordt gedurende 45-60 minuten (circa 6 tot 7 weken). Wanneer 4 keer per week op school moeilijk haalbaar is, zou bv 2 keer per week gedurende 13 weken ook kunnen. Of per week 2 keer op school en 2 keer in eigen praktijk. Iedere trainingssessie bevat de volgende elementen: psycho-educatie, neuropsychologische oefening, schoolse oefening, werkgeheugentraining en transfer naar de klas. Voor ouders en leerkrachten wordt een drietal bijeenkomsten georganiseerd.
Kosten: €50 per keer (28 sessies, inclusief ouder/leerkrachtgesprekken). Deze training kan verzorgd worden vanuit een leerarrangement. Ook ouders kunnen een training aanvragen.
bottom of page