top of page
Inzicht krijgen door de basis van het rekenen te verstevigen
Remediërend rekenmateriaal voor elk onderdeel
Stap voor stap oefenen met diverse soorten verhaalsommen

REKENEN

​

Rekenen is overal om ons heen, je komt er dagelijks mee in aanraking. Daarom is het belangrijk dat kinderen goed kunnen rekenen. Over het algemeen vinden ze niet alle sommen moeilijk. Meestal gaat het om het begrijpen en uitvoeren van een bepaald soort sommen. De één heeft moeite met erafsommen of klokkijken, met de tafels of deelsommen, terwijl een ander kind meer moeite heeft met verhaaltjessommen.

Naast de bevindingen van school kan evt met extra onderzoek en een diagnostisch gesprek het rekenen goed in kaart gebracht worden. Na het intakegesprek en deze resultaten wordt duidelijk bij welke rekenonderdelen ondersteuning nodig is. Steeds wordt gekeken welke oefenstof het beste aansluit bij de verschillende rekenonderdelen
.
​
Hoofdrekenen
  • Uw kind vindt rekenen steeds moeilijker worden omdat hij/zij de basis van het optellen en aftrekken nog niet onder de knie heeft
  • Krijgt het splitsen maar niet in de vingers                                         
  • De brug over het tiental die een brug te ver lijkt
  • Blijft tellen ipv tot ‘rekenen’ te komen
​
Mocht het zo zijn dat in de basis de fundering niet stevig genoeg is, gaan we terug naar het prille begin van getalsbewustzijn middels deze ‘Hands on’ methodiek van 2Hands4Kids. Voor kinderen met rekenproblemen is de overgang van handelend naar mentaal rekenen soms te snel verlopen, waardoor ze niet goed kunnen automatiseren en/of het inzicht ontbreekt. Niet door te tellen op je vingers maar wel door te werken met je handen, wat helpend is bij het aanvoelen van hoeveelheden en richtingen. Het kind gaat zo weer plezier beleven aan rekenen en ervaren dat het bijvoorbeeld wél kan optellen en aftrekken. We houden ongeveer 6 sessies aan voor het aanleren van de basis van de methodiek om vervolgens in te oefenen en terug te koppelen naar de actuele leerstof. Meer informatie vind je op 2hands4kids.org.   


Automatiseren
  • Uw kind vindt het lastig om de tafels te automatiseren       
 
Voor het aanleren en oefenen van de tafelsommen wordt ook de Tafelmethode met stoplichtkaartjes ingezet. 
​
Overige rekenonderdelen
  • Uw kind vindt de breuken, procenten en kommagetallen moeilijk
  • Uw kind krijgt het klokkijken niet onder de knie
 
We oefenen oa met behulp van concrete materialen, spelletjes en remediërende rekenmethodes, zoals Rekensprint of Aandacht voor rekenen.
​
Verhaalsommen
  • Het lukt uw kind niet om uit een verhaaltjessom de juiste informatie te vinden om deze correct uit te rekenen.
 
​Naast de basisvaardigheden wordt binnen het rekenonderwijs verwacht dat kinderen kunnen rekenen vanuit een verhaal, het realistisch rekenen, ook terug te zien in CITO of IEP.  Door deze zogeheten verhaalsommen worden kinderen voorbereid op het gebruik van rekenen buiten de rekenles. Dit leren de kinderen eerst vanuit werken met materialen, daarna met tekeningen en uiteindelijk alleen met een 'kale' som. Dit wordt geoefend met de methode Stap voor Stap Redactiesommen (gr 5 tm 8).
bottom of page