top of page
Taalstructuur wordt zichtbaar door het kleuren van klanken

SPELLING

 
Spelling is voor veel kinderen lastig want vaak schrijf je een woord heel anders dan je het hoort.​ Om het kind te kunnen helpen met spellingsproblemen, bekijk ik ahv gemaakte dictees wat al goed gaat en wat de hiaten zijn. Informatie en resultaten van school worden meegenomen, evenals de bevindingen van het kind zelf. Vaak weten zij precies waar ze moeite mee hebben. Met deze kennis maken we een plan van aanpak. Na twaalf lessen evalueren we de voortgang.
​Bij de begeleiding werken we in eerste instantie met de methode die uw kind op school aangeboden krijgt of andere remediërende spellingsmethodes, zoals Taal in Blokjes waarbij de taalstructuur zichtbaar wordt door het kleuren van klanken.
 

Werkwoorden

Hoe je werkwoorden schrijft is geen kwestie van gevoel. Werkwoordspelling moet je aangeleerd krijgen. Als dit goed gaat volgens aangeleerde stappen, vergeet je het nooit meer. Maar voordat het zover is, moeten de stappen ingeoefend worden. Met behulp van het werkwoordschema wordt dit stap voor stap weer duidelijk.
Het oefenen van werkwoordspelling maar ook woordsoorten benoemen (oa lidwoorden, voorzetsels, zelfstandig naamwoord etc) en zinsontleden (persoonsvorm, onderwerp etc.) behoren tot de mogelijkheden.
bottom of page